Zf Şanzımanlarının çalışma sistemi, diğer şanzımanların çalışma sistemiyle hemen hemen aynıdır. Bir binek otomobil şanzımanında olduğu gibi motordan aldığı hareketi aktarma organları vasıtasıyla tekerleklere iletir. Zf şanzımanlarının ek olarak bazı bileşenlerinde farklılıklar olabilir ancak bu farklılıklar şanzımanın çalışma sistemine çok da etki etmez.
Şanzıman dediğimiz aktarma grubu parçası genel anlamda motordan aldığı hareketi tekerleklere iletmekte kullanılmaktadır. Burada motorun konumlandırılmasına göre dikey hareketi yatay harekete çevirme gibi fonksiyonları da vardır. Bunun haricinde hız/tork tercihine göre de motordan gelen hareketi kontrol etmek de görevlerinden birisidir.
Temel anlamda şanzımanlar birbirine bağlı şekilde çalışan dişli gruplarından oluşur. Bu dişliler hareket veren ve hareket alan dişliler olarak ayrılmaktadır. Eğer hız değil de tork isteniyorsa (örneğin 1. vites) hareket veren dişli küçük, alan dişli ise büyük olmaktadır. Hız isteniyorsa ise (örneğin 5. vites) hareket veren dişli büyük alan dişli ise küçüktür. Bu çalışma sistemi yüksek sayılı bisikletlerin ön ve arka dişlilerinin çalışma sistemiyle benzeşmektedir. Hızlanmak istediğimizde ön taraftaki dişlileri büyük, arka taraftaki dişlileri küçük olarak seçeriz ve zincir vasıtasıyla hareketi arka tekerleğe iletiriz.
Şanzıman dişliler haricinde üzerinde debriyaj (kavrama), diferansiyel gibi sistemleri de barındırmaktadır. Debriyaj vites artırmak ya da azaltmak istediğimizde, motordan gelen hareketin vites kutusuna aktarımını kesmekte ya da tam tersi işlemi yapmakta kullanılmaktadır. Diferansiyel ise hareketin akslar vasıtasıyla tekerleklere iletilmesini sağlar.
Şanzımanlar kendi arasında mekanik, otomatik ve triptonic olarak ayrılmaktadır. Otomatik şanzıman sistemlerinde vitesi değiştirme işini sistem kendisi kumanda etmektedir. Triptonic sistemlerde ise isteğimize göre mekanik ya da otomatik vites tercihini sürücü yapabilmektedir.
Ağır vasıta araçlarında şanzıman sistemleri binek otomobillere göre biraz daha ayrıntılı ve komplike bir haldedir. Buçuk şanzıman, yavru şanzıman, retarder, intarder gibi sistemler vites kutularına entegre olarak çalışmaktadır. Bu tip vites kutuları ek olarak aracın yavaşlaması, ek güç sağlanması gibi görevleri de yerine getirmektedir.
Dünya şanzıman piyasasının lideri konumunda bulunan ZF, binek otomobillerden ağır vasıtalara, marin araçlardan hafif metro sistemlerine kadar birçok farklı alanda şanzıman üretimi yapmaktadır.
Cömertler otomotiv ZF İzmir yetkili servisi ve satıcısı görevini 1999 yılından beri sürdürmektedir.